Aquest és el darrer punt del projecte i també un dels més rellevants. Considerem molt important que de tot allò que un Equip Directiu adquireix com a compromís per als següents tres anys de direcció, se’n faci un seguiment des de dins i des de fora de l’equip. Per aquest motiu, de la mateixa manera que hem inclòs un objectiu específic d’avaluació de diferents aspectes de la vida del centre, es fa imprescindible sotmetre aquest projecte de direcció a l’avaluació constant de la comunitat educativa amb l’objectiu d’aconseguir informació per tal de revisar-lo i replantejar-ne els canvis necessaris.
Aquesta avaluació ha de partir d’una visió el més científica possible de tots els integrants de la vida escolar, tenint en compte prioritàriament l’assoliment dels objectius previstos, així com l’adequació d’aquests a la temporització establerta. Aquesta avaluació científica és molt complexa, per això cal, a l’hora de fer-la, tenir en compte tots els membres de la comunitat educativa. Per dur-la a terme cal establir com serà el procés, quan es durà a terme, qui hi intervindrà, etc.; també caldrà fixar-ne els indicadors, que són els ítems que han de servir perquè es dugui a terme l’avaluació; i, finalment, definir com es sintetitzarà aquest informació i a l’abast de qui es posarà.
Les fases del procés d’avaluació seran les següents:
1. Punt de partida: graelles on constin els objectius, si estan assolits o no, si s’han adequat a la temporització, les causes del no assoliment, les propostes de millora...
2. Recopilació de dades d’actuacions, avaluacions, indicadors i consultes als responsables de cada actuació.
Establirem tres moments bàsics per a l’avaluació:
a. Trimestralment, es farà una avaluació del grau d’assoliment dels objectius que pertoquin a aquell trimestre. Aquesta avaluació consta de tres possibles accions: en primer lloc, es recopilarà l’opinió dels membres del claustre a través d’un qüestionari (“Com anem?”) del qual se n’extrauran les dades; en segon lloc, el claustre es reunirà per etapes en una reunió exclusivament de valoració; i finalment, l’Equip Directiu un cop recopilada tota aquesta informació farà la seva avaluació.
b. Anualment, es durà a terme una reunió de valoració a final de curs amb tot el claustre per tal d’avaluar el desenvolupament del projecte en relació a la normativa existent i als objectius proposats.
c. Sempre que l’objectiu ho requereixi, es demanarà l’avaluació d’altres òrgans: el PAS, la Junta, el Consell Escolar, els pares i els alumnes mitjançant enquestes, reunions, etc.
Els indicadors per a l’avaluació poden ser molt diversos, tot i que incloem a continuació aquells que considerem més importants per al procés:
- Disposició de l’actuació en el termini previst.
- Funcionament satisfactori de les actuacions.
- Disminució del percentatge de resultats insatisfactoris.
- Progressiva reducció de les reclamacions de l’alumnat i famílies respecte de diferents àmbits.
- Nombre de plans d’innovació engegats.
- Increment de l’oferta d’activitats extraescolars.
- Increment de la participació a les activitats extraescolars.
- Augment del percentatge d’alumnes competents en llengües estrangeres.
- Presència de les llengües estrangeres en la vida escolar.
- Aprofitament de l’entorn Wiki.
- Augment de la quantitat de professorat que empra recursos telemàtics.
- Atorgament del distintiu d’Escola Verda.
- Assistència i dedicació a cursos de formació planificats en el pla de formació de centre.
- Grau d’utilització de les instal·lacions escolars.
- Augment de la participació de les famílies a la vida escolar.
- Nombre de reunions entre els diferents estaments (internes i externes).
- Augment dels intercanvis d’informació electrònica.
- Grau de satisfacció de la comunitat educativa respecte dels serveis i activitats del personal no docent (PAS, piscina, menjador).
- Evidències de la coordinació.
3. Ordenació i classificació de les dades (estructuració).
4. Anàlisi, interpretació i valoració de les dades.
5. Elaboració de conclusions.
El procés d’avaluació quedarà recollit en un informe d’avaluació que es farà arribar anualment a la Junta i al Consell Escolar, de manera que quedi a disposició de tots els estaments. S’hi recolliran les dades sobre el desenvolupament dels objectius; en segon lloc, s’analitzaran aquestes dades i es compararan amb les propostes inicials fetes en el Pla Anual; i en tercer lloc, s’elaboraran les conclusions amb les revisions que calguin i la introducció de les propostes de millora que siguin necessàries.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada